niedziela, 6 stycznia 2013

Największa szopka w Europie!

Okres świąteczno-noworoczny miał być spokojny i niepodróżniczy. I taki jest, choć... nie do końca;p Wracając z sylwestrowej domówki, która była w Mikołowie (Daria - dziękujemy!), zawitaliśmy do Panewnik. W tej dzielnicy Katowic co roku budowana jest jedna z najbardziej znanych bożonarodzeniowych szopek w okolicy. Jak zaczęłam o niej czytać to dowiedziałam się również, że jest to największa w Europie (!) szopka ołtarzowa budowana wewnątrz świątyni. To mnie zaciekawiło... Potem doczytałam też, że jej powierzchnia to prawie 600 metrów kwadratowych, a jej początki sięgają 1908 r.! Całkiem nieźle. Sami widzicie, że mając ją (prawie) po drodze do domu, nie mogliśmy sobie odpuścić tej przyjemności :)


Hanię bardziej niż tą "właściwą" (tą ołtarzową) ciekawiły towarzyszące jej ruchoma stajenka (ruchome figurki obchodzą złożonego w żłobku Jezuska, pojawiają się i znikają za szopką) i "żywa" szopka.

Przyznaję, że ta ostatnia trochę mnie zawiodła, w zasadzie przy samych figurkach były tylko dwa osiołki i to wszystko. Po drodze można było oglądać kury i gęsi i młoda była nimi tak zachwycona, że nie chciała od nich odejść (szczególnie zainteresowała się gęsią, a pamiętam, że z pół roku temu na widok idącej w jej stronę gęsi uciekała przerażona - to było w Pszczynie, o które możecie przeczytać: kliknij tutaj). No ale najważniejsze, że Hani i towarzyszącemu jej Tymonowi się podobało :) Mnie z kolei najbardziej przypadły do gustu małe stajenki z różnych stron świata - śląskie, afrykańskie czy meksykańskie.







Największą szopkę zakonnicy zaczynają budować już pod koniec listopada. Uroczysta inauguracja odbywa się zawsze na pasterce. Wtedy to zgromadzonym w kościele osobom ukazuje się konstrukcja z prawie 120 figurek. Największe z nich mają 1,5 metra wysokości, a najstarsze(pastuszek i kobieta z dzbanem - możecie ich poszukać) mają około 130 lat!

Dodaj napis
Sama panewnicka bazylika też prezentuje się całkiem nieźle :) Na pewno odwiedzimy ją jeszcze raz kiedy Hanka będzie starsza - w parku obok świątyni jest jeszcze dużo do zobaczenia.


Informacje praktyczne:

Szopka w Panewnikach, Parafia św. Ludwika Króla i Wniebowzięcia NMP, Katowice-Panewniki, ul. Panewnicka 76, www.parafia-panewniki.pl.
Szopkę można oglądać do początku lutego.

5 komentarzy:

  1. mojej Matyldzie w Panewnikach bardzo się podobało, ruchoma szopka pochłonęła ją w zupełności

    OdpowiedzUsuń
  2. A byliście w Strumieniu? Tam też podobno dzieciaki szaleją ze szczęścia ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam szopki a w tym roku spodobały się też mojemu synkowi :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. no ja mam nadzieję, że w tym roku jeszcze zaliczymy szopki krakowskie i żywą szopkę w Strumieniu - tą mam nadzieję, że w ten weekend ;)

    OdpowiedzUsuń

Żeby uniknąć spamu wprowadzam moderację komentarzy - mam nadzieję, że wam to nie przeszkadza ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...